|
Nota explicativa la proiectul bugetului 2018, spre consultare publica 
22.11.2017
Anexă
la decizia Consiliului raional
Cantemir nr. din
Nota informativă
la bugetul local de nivelui II pe anul 2018.
Bugetul local de nivelul II pe anul 2018 este elaborat în conformitate cu prevederile Legii nr. 436-XVI din 28 decembrie 2006 privind administraţia publică locală, Legii nr.397- XVdin 16 octombrie 2003 privind finanţele publice locale, Legii nr. 181 din 25 iulie 2014 finanţele publice şi responsabilităţi bugetare şi notelor metodologice a Ministerului Finanţelor privind principiile de bază în domeniul veniturilor şi cheltuielilor bugetare pe anul 2018 şi estimărilor pe anii 2019-2020.
Veniturile bugetului raional.
La elaborarea părţii de venituri s-a ţinut cont de prevederile legislaţiei fiscale, cotelor stabilite, acumulărilor din teritoriu în anii precedenţi şi scontata veniturilor proprii pe anul 2017. Conform prevederilor art.4 şi 5 din Legea nr.397-XV din 16 octombrie 2003 privind finanţele publice locale ( cu modificările şi completările ulterioare ) veniturile bugetului raional pe anul 2018 sînt formate din:
a) venituri proprii;
b) defalcări, conform cotelor procentuale, de la impozitele şi taxele de stat;
c) Resurse atrase de instuţiile bugetare;
d) Resurse fonduri speciale;
e) Transferuri de la bugetul de stat cu destinaţie generală;
f) Transferuri de la bugetul de stat cu destinaţie specială;
Pentru anul 2018 se preconizează venituri în bugetul local de nivelul II pe toate componentele bugetare în sumă de 130534,7 mii lei dintre care:
a) Resurse generale - 125051,7 mii lei;
b) Resurse atrase de instituţiile bugetare - 4084,5 mii lei;
c) Resurse fonduri speciale - 1398,5 mii lei.
Structura bugetului local de nivelul II conform clasificaţiei economice pe anul 2018 şi estimările pe anii 2019- 2020 se prezintă în tabelul ce urmează:
Tabelul nr.1
Denumirea
|
Cod
|
Proiectul
pe anul 2018
|
Estimat pe anii:
|
2019
|
2020
|
mii lei
|
%
din
total
|
mii lei
|
%
din
total
|
mii lei
|
%
din
total
|
I.Venituri, total
|
1
|
130534,7
|
100,0
|
139146,4
|
100,0
|
147688,4
|
100,0
|
Inclusiv conform clasificaţiei economice ( K4 )
|
|
|
|
|
|
|
|
Impozitul pe venitul persoanelor fizice
|
1111
|
3677,9
|
2,8
|
3795,9
|
2,7
|
3893,4
|
2,6
|
Alte taxe pentru mărfuri şi servicii
|
1146
|
40,0
|
0,03
|
40,0
|
0,03
|
40,0
|
0,03
|
Taxe şi plăţi administrative
|
1422
|
50,0
|
0,04
|
50,0
|
0,04
|
50,0
|
0,03
|
Comercializarea mărfurilor şi serviciilor de către instituţiile bugetare
|
1423
|
4084,5
|
3,1
|
4069,5
|
2,92
|
4069,5
|
2,76
|
Amenzi şi sancţiuni
|
1431
|
80,0
|
0,1
|
80,0
|
0,1
|
80,0
|
0,1
|
Transferuri între bugetul de stat şi bugetul de nivelul II
|
1911
|
121253,8
|
92,9
|
129698,4
|
93,2
|
138104,7
|
93,5
|
Transferuri între instituţiile bugetului de stat şi instituţiile bugetului local de nivelul II
|
1913
|
1348,5
|
1,03
|
1412,6
|
1,01
|
1450,8
|
0,98
|
Denumirea
|
Cod
|
Proiectul
pe anul 2018
|
Estimat pe anii:
|
2019
|
2020
|
|
%
din
total
|
mii lei
|
%
din
total
|
mii lei
|
%
din
total
|
II. Cheltuieli, total
|
2+3
|
130534,7
|
100,0
|
139146,4
|
100,0
|
147688,4
|
100,0
|
Inclusiv:
|
|
|
|
|
|
|
|
II.1Cheltuieli
|
2
|
117065,2
|
89,7
|
124056,4
|
89,2
|
131346,7
|
88,9
|
dintre care:
|
|
|
|
|
|
|
|
Cheltuieli de personal
|
21
|
85539,5
|
65,5
|
91067,1
|
65,4
|
96524,7
|
65,3
|
Bunuri şi servicii
|
22
|
25081,2
|
19,2
|
26328,3
|
18,9
|
27867,9
|
18,8
|
Prestaţii sociale
|
27
|
4063,5
|
3,1
|
4190,6
|
3,0
|
4267,6
|
2,9
|
Alte cheltuieşli
|
28
|
2357,0
|
1,8
|
2446,4
|
1,8
|
2662,5
|
1,8
|
Transferuri acordate în cadrul bugetului public naţional
|
29
|
24,0
|
0,1
|
24,0
|
0,1
|
24,0
|
0,1
|
II.2 Active nefinanciare
|
3
|
13469,5
|
10,3
|
15090,0
|
10,8
|
16341,7
|
11,1
|
dintre care
|
|
|
|
|
|
|
|
Mijloace fixe
|
31
|
3100,9
|
2,4
|
4039,2
|
2,9
|
4694,8
|
3,2
|
Stocuri de materiale circulante
|
33
|
10368,6
|
7,9
|
11050,8
|
7,9
|
11646,9
|
7,9
|
III. Sold bugetar
|
1 –
( 2+3)
|
0
|
|
0
|
|
0
|
|
IV. Surse de finanţare
|
5
|
0
|
|
0
|
|
0
|
|
Datele din tabel denotă faptul , că proiectul bugetul raional pe anul 2018 este structurat la venituri şi cheltuieli în sumă de – 130534,7 mii lei Estimările pe anii 2019-2020 la venituri şi cheltuieli se prezintă în felul următor: anul 2019 – 139146,4 mii lei şi anul 2020 – 147688,4 mii lei. Pe anii 2018-2020 nu este înregistrat sold bugetar şi nici surse de finanţare, deoarece s-a efectuat achitarea completă a
împrumutului recreditat între bugetul de stat şi bugetul local de nivelul II.
În anul 2018 partea preponderentă din veniturile bugetului raional o deţine transferurile de la bugetul de stat care constituie - 121253,8 mii lei sau 92,9 la sută din total venituri. .
Veniturile bugetului local de nivelul II conform clasificaţiei economice se prezintă în tabelul ce urmează:
Tabelul nr.2
Denumirea
|
Cod Eco
( K6)
|
Proiectul
pe anul 2018
|
Estimat pe anii:
|
2019
|
2020
|
mii lei
|
%
din
total
|
mii lei
|
%
din total
|
mii lei
|
%
din
total
|
Venituri, total
|
|
130534,7
|
100,0
|
139146,4
|
100,0
|
147688,4
|
100,0
|
Inclusiv:
|
|
|
|
|
|
|
|
Impozitul pe venitul reţinut din salariu
|
111110
|
3677,9
|
2,8
|
3795,9
|
2,7
|
3893,4
|
2,6
|
Taxa pentru apă
|
114611
|
40,0
|
0,03
|
40,0
|
0,03
|
40,0
|
0,03
|
Taxa de la cumpărarea valutei străine de către persoanele fizice la casele de schimb valutar
|
142245
|
50,0
|
0,04
|
50,0
|
0,04
|
50,0
|
0,04
|
Încasări de la prestarea serviciilor cu plată
|
142310
|
1685,5
|
1,3
|
1670,5
|
1,2
|
1670,5
|
1,13
|
Plata pentru locaţiunea bunurilor patrimoniului public
|
142320
|
2399,0
|
1,8
|
2399,0
|
1,72
|
2399,0
|
1,63
|
Amenzi şi sancţiuni contravenţionale încasate în bugetul local de nivelul II
|
143120
|
80,0
|
0,1
|
80,0
|
0,1
|
80,0
|
0,1
|
Transferuri curente primite cu destinaţie specială între bugetul de stat şi bugetul local de nivelul II pentru învăţămîntul preşcolar, primar, secundar general şi complementar
( extraşcolar)
|
191111
|
85852,4
|
65,8
|
91889,8
|
66,0
|
97926,7
|
66,3
|
Transferuri curente primite cu destinaţie specială între bugetul de stat şi bugetul local de nivelul II pentru asigurarea şi asistenţa socială
|
191112
|
1648,7
|
1,3
|
1648,7
|
1,2
|
1648,7
|
1,1
|
Transferuri curente primite cu destinaţie specială între bugetul de stat şi bugetul local de nivelul II pentru şcoli sportive
|
191113
|
2323,3
|
1,8
|
2487,8
|
1,8
|
2662,3
|
1,8
|
Transferuri curente primite cu destinaţie specială pentru infrastructura drumurilor
|
191116
|
9719,3
|
7,4
|
9719,3
|
7,0
|
9719,3
|
6,6
|
Transferuri curente primite cu destinaţie generală între bugetul de stat şi bugetul local de nivelul II
|
191131
|
21710,1
|
16,6
|
23952,8
|
17,2
|
26147,7
|
17,7
|
Transferuri curente primite cu destinaţie specială între instituţiile bugetului de stat şi instituţiile bugetului local de nivelul II
|
191310
|
1348,5
|
1,03
|
1412,6
|
1,01
|
1450,8
|
0,98
|
Datele din tabel denotă faptul, că bugetul local de nivelul II conform clasificaţiei economice pe 6 nivele
pe anul 2018 este alcătuit din 12 tipuri de venit. Partea preponderentă din totalul veniturilor revine transferurilor curente primite cu destinaţie specială între bugetul de stat şi bugetul local de nivelul II pentru învăţămîntul preşcolar, primar, secundar general şi complementar ( extraşcolar ) care constituie 85852,4 mii lei sau 65,8 la sută, transferurile curente primite cu destinaţie generală între bugetul de stat şi bugetul local de nivelul II în sumă de 21710,1 mii lei sau 16,6 la sută şi transferurile curente primite cu destinaţie specială pentru infrastructura drumurilor în sumă de 9719,3 mii lei sau 7,4 la sută.. Impozitul pe venitul reţinut din salariu pentru anul 2018 este preconizat în sumă de 3677,9 mii lei ceea ce constutuie 2,8 % din total venituri.
În partea de venituri sînt incluse resursele atrase de către instituţiile publice de la prestarea serviciilori cu plată calculate în baza actelor normative în vigoare şi resursele atrase de la darea în locaţiune a patrimoniului public. Pentru anul 2018 la articolul „ Comercializarea mărfurilor şi serviciilor de către instituţiile bugetare” sînt preconizate 4084,5 mii lei ceea ce constituie 3,1 la sută din total venituri dintre care:
- Încasări de la prestarea serviciilor cu plată - 1685,5 mii lei;
- Plata pentru locaţiunea bunurilor patrimoniului public - 2399,0 mii lei.
Cheltuielile bugetului local de nivelul II conform clasificaţiei funcţionale se prezintă în
tabelul ce urmează:
Tabelul nr.3
Denumirea
|
Cod
F1-F3
|
Proiectul
pe anul 2018
|
Estimat pe anii:
|
2019
|
2020
|
mii lei
|
% din total
|
mii lei
|
%
din
total
|
mii lei
|
%
din
total
|
Cheltuieli recurente ,total
|
(2+3)
|
130534,7
|
100,0
|
139146,4
|
100,0
|
147688,4
|
100,0
|
Inclusiv:
|
|
|
|
|
|
|
|
Autorităţi legislative şi executive
|
0111
|
5041,0
|
3,9
|
5334,0
|
3,8
|
5626,0
|
3,8
|
Servicii bugetar- fiscale
|
0112
|
1850,0
|
1,4
|
2035,0
|
1,5
|
2199,0
|
1,5
|
Alte servicii generale
|
0133
|
711,0
|
0,5
|
782,0
|
0,6
|
845,0
|
0,6
|
Alte servicii de stat cu destinaţie generală
|
0169
|
2207,9
|
1,7
|
2275,9
|
1,6
|
2509,4
|
1,7
|
Alte servicii în domeniul apărării naţionale
|
0259
|
88,1
|
0,1
|
97,8
|
0,1
|
105,7
|
0,1
|
Alte servicii în domeniul agriculturii
|
0429
|
938,0
|
0,7
|
1032,0
|
0,7
|
1115,0
|
0,7
|
Construcţii
|
0443
|
623,0
|
0,5
|
685,0
|
0,5
|
740,0
|
0,5
|
Transport rutier
|
0451
|
9719,3
|
7,4
|
9719,3
|
7,0
|
9719,3
|
6,6
|
Servicii de sport şi cultură fizică
|
0812
|
2573,3
|
2,0
|
2762,8
|
1,8
|
2959,3
|
2,0
|
Servicii pentru tineret
|
0813
|
70,0
|
0,1
|
77,0
|
0,1
|
83,0
|
0,1
|
Servicii în domeniul culturii
|
0820
|
3738,0
|
2,9
|
4109,0
|
3,0
|
4436,0
|
3,0
|
Alte servicii în domeniul culturii
|
0861
|
553,0
|
0,4
|
607,0
|
0,4
|
655,0
|
0,4
|
Educaţie timpurie
|
0911
|
2072,1
|
1,6
|
2139,2
|
1,5
|
2210,4
|
1,5
|
Învăţămînt primar
|
0912
|
974,9
|
0,7
|
1057,9
|
0,8
|
996,8
|
0,7
|
Învăţămînt gimnazial
|
0921
|
61889,9
|
47,4
|
65836,1
|
47,3
|
69656,0
|
47,2
|
Învăţămînt liceal
|
0922
|
16736,2
|
12,8
|
18196,5
|
13,1
|
19909,3
|
13,5
|
Învăţămînt nedefinit după nivel
|
0950
|
6501,8
|
5,0
|
6967,6
|
5,0
|
7461,7
|
5,0
|
Servicii afiliate învăţămîntului
|
0960
|
1142,0
|
0,9
|
1256,0
|
0,9
|
1357,0
|
0,9
|
Alte servicii în domeniul învăţămîntului
|
0989
|
1995,0
|
1,5
|
2194,0
|
1,6
|
2370,0
|
1,6
|
Protecţie în caz de incapacitate de muncă
|
1012
|
6349,7
|
4,9
|
6894,7
|
5,0
|
7376,7
|
5,0
|
Protecţie a familiei şi copilului
|
1040
|
2128,8
|
1,6
|
2291,8
|
1,6
|
2435,8
|
1,6
|
Protecţie împotriva excluziunii sociale
|
1070
|
1398,5
|
1,1
|
1462,6
|
1,1
|
1500,8
|
1,0
|
Administrare în domeniul protecţiei sociale
|
1091
|
966,0
|
0,7
|
1063,0
|
0,8
|
1149,0
|
0,8
|
Alte servicii de protecţie socială
|
1099
|
267,2
|
0,2
|
270,2
|
0,2
|
272,2
|
0,2
|
Clasificaţia funcţională este un nomenclator care codifică funcţiile sectorului bugetar în conformitate cu standardele aprobate de Guvern. Pentru anul 2018 cheltuielile bugetului local de nivelul II se descriu în 24 de funcţii. Ponderea cea mai mare din totalul cheltuielilor revine funcţiei „ Învăţămînt gimnazial” – 47,4%, urmată de funcţia „Învăţămînt liceal” – 12,8 %, „ Transport rutier „ – 7,4 %, „ Învăţămînt nedefinit după nivel” – 5,0 %, „ Protecţie în caz de incapacitate de muncă” – 4,9 % , „ Autorităţi legislative şi executive „ – 3,8 %, „ Servicii în domeniul culturii” – 2,9 %, „ Servicii de sport şi cultură fizică – 2,0 % e.t.c.
Sinteza cheltuielilor fundamentate pe subprograme a bugetului local de nivelul II pe anul 2018 şi estimările pe anii 2019-2020 se prezintă, în tabelul ce urmează:
Tabelul nr.4
(mii lei)
Subprogramul
|
Proietul pe anul 2018
|
Estimat pe anii:
|
Denumirea
|
Codul
|
2019
|
2020
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Cheltuieli recurente,total
|
( 2+3 )
|
130534,7
|
139146,4
|
147688,4
|
Inclusiv:
|
|
|
|
|
Cheltuieli de personal
|
21
|
85539,5
|
91067,1
|
96524,7
|
Servicii cu destinaţie generală
|
|
9809,9
|
10426,9
|
11179,4
|
Exercitarea guvernării
|
0301
|
5041,0
|
5334,0
|
5626,0
|
Servicii de suport pentru exercitarea guvernării
|
0302
|
711,0
|
782,0
|
845,0
|
Politici şi management în domeniul bugetar-fiscal
|
0501
|
1850,0
|
2035,0
|
2199,0
|
Gestionarea fondului de rezervă şi intervenţie
|
0802
|
2207,9
|
2275,9
|
2509,4
|
Apărarea naţională
|
|
88,1
|
97,8
|
105,7
|
Servicii de suport în domeniul apărării naţionale
|
3104
|
88,1
|
97,8
|
105,7
|
Servicii în domeniul economiei
|
|
11280,3
|
11436,3
|
11574,3
|
Politici şi management în domeniul macroeconomic şi de dezvoltare a economiei
|
5101
|
938,0
|
1032,0
|
1115,0
|
Politici şi management în domeniul dezvoltării regionale şi construcţiilor
|
6101
|
623,0
|
685,0
|
740,0
|
Dezvoltarea drumurilor
|
6402
|
9719,3
|
9719,3
|
9719,3
|
Cultura, sport şi tineret
|
|
6934,3
|
7555,8
|
8133,3
|
Politici şi management în domeniul culturii
|
8501
|
553,0
|
607,0
|
655,0
|
Dezvoltarea culturii
|
8502
|
3499,0
|
3846,0
|
4152,0
|
Protejarea şi punerea în valoare a patrimoniului cultural naţional
|
8503
|
239,0
|
263,0
|
284,0
|
Sport
|
8602
|
2573,3
|
2762,8
|
2959,3
|
Tineret
|
8603
|
70,0
|
77,0
|
83,0
|
Învăţămînt
|
|
91311,9
|
97647,3
|
103961,2
|
Politici şi management în domeniul educaţiei
|
8801
|
1995,0
|
2194,0
|
2370,0
|
Educaţie timpurie
|
8802
|
2072,1
|
2139,2
|
2210,4
|
Învăţămînt primar
|
8803
|
974,9
|
1057,9
|
996,8
|
Învăţămîntul gimnazial
|
8804
|
61889,9
|
65836,1
|
69656,0
|
Învăţămîntul liceal
|
8806
|
16736,2
|
18196,5
|
19909,3
|
Servicii generale în educaţie
|
8813
|
1142,0
|
1256,0
|
1357,0
|
Educaţie extraşcolară şi susţinerea elevilor dotaţi
|
8814
|
6418,5
|
6884,3
|
7378,4
|
Curiculum
|
8815
|
83,3
|
83,3
|
83,3
|
Protecţia socială
|
|
11110,2
|
11982,3
|
12734,5
|
Politici şi management în domeniul protecţiei sociale
|
9001
|
966,0
|
1063,0
|
1149,0
|
Protecţie a familiei şi copilului
|
9006
|
2128,8
|
2291,8
|
2435,8
|
Asistenţă socială a persoanelor cu necesităţi speciale
|
9010
|
6349,7
|
6894,7
|
7376,7
|
Protecţie socială în cazuri excepţionale
|
9012
|
1398,5
|
1462,6
|
1500,8
|
Asigurarea egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi
|
9013
|
26,0
|
29,0
|
31,0
|
Protecţia socială a unor categorii de cetăţeni
|
9019
|
241,2
|
241,2
|
241,2
|
Sold bugetar
|
|
0
|
0
|
0
|
Surse de finanţare
|
|
0
|
0
|
0
|
Datele din tabel denotă că bugetul local de niveul II pe anul 2018 şi estimările pe anii 2019 -2020
este structurat pe 11 programe şi 27 de subprograme. Cea mai mare pondere în volumul cheltuielilor pe
anul 2018 şi estimările pe anii 2019-2020 revine programului 88 „ Învăţămîntul” care constituie:
pe anul 2018 – 91311,9 mii lei sau 70,0 la sută; pe anul 2019 – 97647,3 mii lei sau 70,2 la sută,
şi pe anul 2020 –103961,2 mii lei sau 70,4 la sută , urmat de următoarele programe:
- programul 90 „ Protecţia socială” în sumă pe anul 2018 – 11110,2 mii lei sau 8,5 la sută; pe anul 2019 – 11982,3 mii lei sau 8,6 la sută şi pe anul 2020 – 12734,5 mii lei sau 8,6 la sută;
– Programul 64 „ Dezvoltarea drumurilor” pe anii 2018 – 2020 sînt preconizate transferuri cu destinaţie specială de la bugetul de stat pentru fiecare an cîte – 9719,3 mii lei ceea ce constituie corespunzător
7,4; 7,0; 6,6 la sută
- programul 85,86 „ Cultura, tineret şi spot ” : pe anul 2018 în sumă de – 6934,3 mii lei sau 5,3 la sută; pe anul 2019 – 7555,8 mii lei sau 5,4 la sută şi pe anul 2020 – 8133,3 mii lei sau 5,5 la sută. Celelalte programe ocupă o pondere mai joasă de 5 puncte procentuale.
Informaţia privind efectivul de personal pe instituţii bugetare finanţate din bugetul local de nivelul II
se prezintă în tabelul ce urmează:
Tabelul nr.5
Unităţi
Denumirea
|
Cod
|
Executat
pe anul
2015
|
Executat pe anul 2016
|
Aprobat pe anul 2017
|
Proiectul pe anul 2018
|
Estimat pe anii:
|
Grg1/
Org1i
|
F1
|
2019
|
2020
|
Servicii de stat cu destinaţie generală
|
1125
|
01
|
53,5
|
51,0
|
59,5
|
59,5
|
59,5
|
59,5
|
Servicii în domeniul economiei
|
1125
|
04
|
14,5
|
10,0
|
14,5
|
14,5
|
14,5
|
14,5
|
Cultura şi sportul
|
2317
|
08
|
65,0
|
67,0
|
73,0
|
73,0
|
73,0
|
73,0
|
|
2307
|
08
|
29,5
|
27,11
|
34,5
|
34,5
|
34,5
|
34,5
|
Învăţămîntul
|
23,07
|
09
|
1154,81
|
1118,66
|
1146,02
|
1132,42
|
1132,42
|
1132,42
|
|
2317
|
09
|
44,5
|
48,08
|
52,34
|
54,84
|
54,84
|
54,84
|
Protecţia socială
|
2305
|
10
|
111,75
|
114,0
|
114,0
|
114,0
|
114,0
|
114,0
|
În total
|
|
|
1473,56
|
1435,85
|
1493,86
|
1482,76
|
1482,76
|
1482,76
|
Pentru anul 2017 şi estimările pe anii 2018-2019 efectivul de personal este preconizat cu o reducere de 45,03 unităţi în comparaţie cu aprobat pe anul 2016 în legătură cu reorganizarea unor instituţii din domeniul învăţămîntului.
La prezenta notă informativă se prezintă tabele care reflectă evoluţia indicatorilor financiari a bugetului raional în dinamică: indicatorii realizaţi în anul precedent, indicatorii aprobaţi pentru anul bugetar curent, indicatorii estimaţi pentru anul bugetar viitor şi estimările pentru doi ani ulteriori.
Şeful Direcţiei Finanţe V. Cozma
|